על חופש וגבולות
למרות שאנחנו יודעים על קיומו כל השנה, לעולם הוא תופס אותנו לא מוכנים ולא מתוכננים מספיק. זהו החופש הגדול, של הילדים, ואיך קוראים לו אנחנו, ההורים?....
החופש הגדול מוגדר כפגרה ממוסדות החינוך, התארגנות ואיסוף כוחות עבור השנה הבאה. אלא שכדי שמישהו במשפחה יוכל לנוח, אחרים צריכים לעבוד קשה הרבה יותר. על מנת שרב הקיום המשפחתי יוכל להמשיך להתקיים, עלינו ההורים מוטלת משימות התארגנות והיערכות כלכלית, טכנית, אך לא פחות - רגשית.
במהלך השנה אנחנו מנהלים מערכת כללים וחוקים, ששומרים על הגבולות האישיים של בני הבית, כאשר האילוצים החיצוניים, בית הספר, חוגים ועוד הם התמריצים והחיזוקים הנחוצים לקיומם. ובלעדיהם - כיצד אנחנו יכולים לשמור על גבולות וסדר, שנחוצים כל כך לילדים, בכל גיל ובכל שלב התפתחותי? איך נוכל להעניק להם שגרת חיים ובטחון למרות שגבולות המסגרת השתנו? איך נאפשר להם להמשיך ולסמוך עלינו, ועל עצמם?
אכן, משימה לא קלה, אבל בהחלט אפשרית. וכמו בכל ארגון, כך גם במשפחה, קובעים התכנון והניהול הנכון:
שמירה, אזכור ותחזוק של ה"קווים האדומים": אותם הכללים של השגרה, חשובים אף יותר בחופש. מאידך, צמצמו את החשובים פחות, או כאלו שאין ביכולתכם לאכוף (שעות שינה, צפייה בטלוויזיה או אחרים).
שיתוף ואחריות: המטלות של הילד בגן ובבית הספר מאפשרות לו הפגנת אחריות, יכולת, מיומנויות, שתורמים לתחושת זהות חזקה ובטחון עצמי. חופש ממשימות עלול לפגוע בכל אלו. ספקו לילד תחומים שבהם יתבטאו כוחו ותרומתו למשפחה: הכנת ארוחות, משחק עם אח צעיר, עריכת קניות – בהתאם ליכולת ולגיל.
בקרה ומעקב: חיוניים, ונעשים בשיתוף כל בני הבית. ניתן ורצוי לבדוק ולשנות בהתאם למתרחש במהלך החודשיים (ההורה בחופשה, וכו).
חופשה נעימה וקלה לכולנו!
ב'הורים ויותר' ההדרכה מיועדת להורים ולמחנכים של ילדים מינקות ועד בגרות, והיא ניתנת באופן פרטני, בסדנאות, בהרצאות ובימי עיון.
תחום ייחודי- הנחיית הורים לתאומים ושלישיות, המכילה את מורכבות עולמה של משפחה שבה גדלים תאומים ויותר, ואת ההיבטים המשתמעים מכך בתהליכי ההתפתחות של הילדים והוריהם.
בין לקוחותי גני ילדים, בתי ספר וארגונים, שבהם מתקיימות סדנאות והרצאות הנוגעות לחינוך ולהורות, לתאומים ושלישיות, וכן לקשר בין המערכות החינוכיות לבין הורים ומשפחות.